fb

Dec 16, 2010

Oh Tuhan Dimanakah jodohku

Satu kisah benar yang terjadi oleh seorang wanita yang telah dikongsikan bersama sebagai satu pengajaran dan iktibar buat kita. Marilah kita bersama membacanya. Moga ia dapat menjadi satu pengajaran buat kita semua.





     Oh Tuhan Dimanakah jodohku

Saya berumur awal 30an dan blm pernah berkahwin. Pernah melalui proses berkawan, bercinta beberapa kali tidak kira lelaki sebaya, muda mahupun jauh lbh tua, bujang ada juga suami org. Namun jodoh blm menjengah agaknya hingga hari ini  masih bersendirian. Saya x pernah berputus asa utk memulakan hubungan dgn sesiapa yg berpotensi utk dijadikan calon suami namun akhirnya istikharah juga rujukan saya dan jawapannya selalu negative. Akhirnya pada awal tahun lalu saya mendaftarkan diri dalam laman mencari jodoh antarabangsa (manalah tahu jodoh saya org luar kot). Saya meletakkan profile yg sederhana dgn gambar yg paling kurang menarik (kononnya nak cari lelaki yg tidak memandang rupa padahal saya x lah hodoh pun). Disinilah kisah penuh pengajaran itu bermula.

      Setelah beberapa bulan mendaftar ramai juga yg menunjukkan minat cuma blm ada yg btl2 menunjukkan kesungguhan (dah agak dah rupa paras jugak yg jd ukuran) hinggalah saya tertarik pada satu email yg kelihatan amat bersungguh. Kerana tertarik dgn kata2 yg sungguh manis dan profile lelaki tersebut yg “mantap” saya memberi respon yg baik dan kami saling berbalas email. Lelaki tersebut mengakui dia berbangsa Eropah berasal daripada United Kingdom dan kini berada di Sarawak kerana terlibat dalam satu projek pembinaan yg diusahakan oleh syarikat miliknya (mantap x mantap).

       Dua bulan pertama berbalas email dan sms serta panggilan telefon juga kadangkala YM segalanya berjalan lancar. Cuma isu besar yg selalu ditekankan bila saya ajak berjumpa bertentang mata, dia seakan mengelak kerana sibuk menguruskan material utk projek pembinaan. Sempat juga dlm tempoh tersebut dia kembali ke UK selama 2 minggu (dia memang ke UK kerana saya ada menghubungi dia melalui no. UK) utk menguruskan kontena2 yang mengandungi material bahan binaan. Namun kesungguhan, sikap ambil berat dan perhatian terhadap saya serta janji2 manis tahap luar biasa yg di taburkan kadangkala membuatkan saya menerima sahaja alasan2 tersebut dgn sabar. Namun dalam pada masa yg sama istikharah x pernah putus, setiap perkataan yg keluar daripada mulutnya saya ambil kira setiap satu. Dalam pada itu byk juga perkara2 yg diceritakan kadangkala x sequence, dan bila saya bertanyakan kembali ada sahaja alasan utk menutupi kelemahan tersebut. Selalunya dia akan memujuk dgn kata2 yg amat indah hingga saya seolah2 blh sahaja melupakan kekhilafan tersebut.

       Berbalik kepada kontena yg kononnya diuruskan daripada UK untuk di hantar ke Sarawak dikhabarkan mengalami masalah. Setelah lebih 2 minggu kontena tersebut x lepas dan terpaksa di tahan oleh pihak kastam. Dalam pada itu byk jugalah dia mengadu kononnya ada masalah dgn kementerian itulah inilah….(sebenarnya mendengar perkataan kastam pun saya dah cuak giler….sebab byk sgt kes penipuan org suka sgt libatkan pihak kastam ni…..kesian kastam). Dalam cuak tu beberapa hari jugalah terpaksa mendengar masalah dia berkaitan kastam demi meraih simpati daripada saya (btul2 pelakon tahap Gred A). Saya x lah terus serkap jarang tapi memilih utk menunjukkan simpati kerana rasa ada yg x kena dgn lelaki nih. Alang2 berniat ingin mengetahui sejauh mana lakonan tersebut harus sahaja ikuti sejauh mana dia blh berlakon. Dan akhirnya hari kemuncaknya tiba jua….

       Hari itu kononnya dia akan berurusan dgn pegawai kastam terbabit. Dalam pada itu dia menelefon saya mengatakan kakitangan kastam tersebut mahu bercakap sendiri dgn saya kerana ada masalah komunikasi dgn dia kerana perbezaan bahasalah kononnya…..Huh…dah agak dah perempuan yg mengaku pegawai kastam tu mulalah merapu meneruskan legasi pembohongan yg dimulakan oleh kawan lelaki saya tadi…..

       kononnya dia cuba nak memahamkan kawan lelaki saya tadi berkenaan duti import yg harus dibayar yg kononnya mencecah RM250 000….huhu…sebenarnya cara perempuan tersebut menerangkan serta menjawab kemusyikalan saya byk yg blh dipertikaikan. Syukurlah sebelum ni saya pernah menguruskan perkara berkaitan kastam melalui pengalaman bekerja masa lalu.

       Malas nak dgr lbh byk diorang merapu soalan saya senang sahaja pada kedua mangkuk tersebut…..So….what should I do for you? Dan jawapan yang saya dah agak….dia nak pinjam duit daripada saya RM5000 kerana duit yg ada padanya x mencukupi……malas nak cakap byk coz takut saya akan menyumpah seranah terus sahaja letak telefon…..terus lagi ke tikar sembahyang istikharah 12 rakaat dan akhirnya Allah memberikan saya satu lagi kelapangan bahawa lelaki itu bukan terbaik untukku……


Pengajaran dari cerita ini dapatlah kita rumuskan bahawa jangan mudah percaya dengan percintaan alam maya. Apatah lagi orang yang duduk jauh dari kita. Walau tidak dinafikan percintaan alam maya melalu agen mencari jodoh ada juga yang berjaya namun kita harus juga berwaspada. 


Saya sertakan sekali peringatan dan panduan dari empunya cerita diatas bagi mereka yang berminat untuk mendaftarkan diri dalam agen mencari jodoh. (terutama yang blm bertemu jodoh):
1)      Sebagai perempuan yg melewati umur jgn sesekali kita mudah putus asa untuk mencari jodoh yang terbaik utk kita. Kadangkala mungkin kita terlalu “demanding” sebab itu Allah lambatkan jodoh kita. Anggaplah calon suami kita sedang berusaha memenuhi criteria yang kita impikan. Huhuhu…
2)      Dalam usaha kita mencari jodoh pasti kita akan menemui lelaki pelbagai  "warna" yang kadangkala sukar dijangka. Kelihatan baik luarannya blm tentu ikhlas hatinya. Oleh itu, jangan sesekali menjauhi istikharah dalam membuat pilihan. Sekiranya mengalami sebarang kebuntuan, rujuklah pada Allah kerana dia maha luas pengetahuan berbanding mengadu sesama manusia yang sangat terbatas akal fikiran serta ilmunya.
3)      Jangan mudah terpedaya dengan pujuk rayu serta janji2 manis lelaki. Cintailah mereka dengan akal bukan nafsu semata. Jaga kehormatan diri sebaiknya kerana perempuan yang baik hanya utk lelaki yang baik.
4)      Jgn sesekali transfer duit pada lelaki yg blm cukup kita kenali, x kiralah apapun alasannya. Lelaki yg berkualiti dan bermaruah tidak akan meminta2 duit daripada perempuan yang lemah yang sepatutnya dilindungi bukan diletakkan beban di atasnya.
5)      Ikutilah perbincangan yang ikhlas ahlinya kerana terlalu byk manafaat yg kita blh dapati bukan sahaja byk pengajaran, malahan info2 menarik, peluang2 perniagaan dan juga pengalaman hidup.

No comments:

Post a Comment